NOEN ANMELDELSER AV MIN FØRSTE BILLEDBOK, "Kake, KAKE!"

– BARNEBOK.NO:

"Dette er ei fantastisk morsom og god bildebok om kake, eventyr og rare vesener, om vennskap og om ensomhet. Både tekst og bilde har et svært lekent og fantasifullt uttrykk som jeg vil tro fascinerer både stor og liten leser, og flere av oppslagene er bare helt utrolig kule og herlige. Denne bildeboka er dessuten så full av liv og røre, energi og overskudd at leseren blir både oppslukt og giret på en positiv måte. Men den er ikke bare morsom, den er også en alvorlig bok. På månen møter vi nemlig Elmer som ikke har noen venner, derfor har han invitert til kakefest. Men alle som kommer, kommer bare for kakene. Nesten alle, i alle fall.

Teksten er kreativ, den flyter lett, og den er god å lese høyt. Den inneholder en del kjente rim og ordpar som ”smitt og smule”, ”suste og bruste”, men dette oppleves ikke som kjedelig irriterende, det fungerer godt da teksten for øvrig på ingen måte er stiv og tilgjort.

I teksten finner vi flere grafiske virkemidler som blanding av fonter, veksling mellom versaler og minuskler, samt ulike fontstørrelser. Dette bidrar til å lage en fin dynamikk i teksten idet disse grafiske virkemidlene nærmest fungerer som en inspirerende instruksjon for den som leser teksten høyt.

Denne bildeboka presenterer et helt nytt og fremmed univers, og vi får være med og oppleve en ny situasjon som gir barnet muligheten til å fantasere og drømme seg bort sammen med Emma. Kake, KAKE! er en super bildebok for både gutter og jenter (og for voksne som elsker gode bøker), og jeg håper så inderlig at du-dere får muligheten til å nyte denne bildeboka. Og mens dere kan glede dere over denne bildeboka, venter jeg på Jill Moursunds neste.

Anmeldt av Aasta Marie Bjorvand Bjørkøy, 06.09.2006
Hele artikkelen finner du på barnebok.no

– ADRESSEAVISEN

"Lekent av debutant

UNG BOK: Fin balanse mellom overtydelig og finurlig

Illustratøren Jill Moursund debuterer nå som tekstforfatter. Historien er enkel, morsom og godt innenfor barns egen litterære forestillingsverden: en reise til månen, slemme monstre skaper et problem og samarbeid mellom to nye venner løser problemet.
Bildene er laget i en spennende fargeeksplosjon som imiterer reklamespråkets effekter, og monstrene ser ut som en krysning mellom Ghostbusterrs og barnetv-estetikken. Teksten har også kvaliteter som hever boka over gjennomsnittet: Moursund bygger ordbilder fra de kjente klisjeene og ut i de nyskapte: "Elmer trykket på knappet. Det rykket og napppet og knirket og gnisset i rustne hjul".
Moursund har lyktes godt i å skape et spennende kunstverk innenfor barnets begrepsverden."

Anmeldt av Morten Haugen, 26.06.06

– BARNEBOKKRITIKK.NO:

"Moursunds illustrasjoner er styggpene pastellfargete collager som er bearbeidet på data. Her kombineres delikat koloritt med tegneseriens formspråk. Hovedpersonens enorme stirrende glugger gir assosiasjoner til en nattkjolekledd Betty Boop, mens makkeren Elmer er blågrønn med karakteristiske spisse månemann – ører. Overalt myldrer det av fantasivesener, drager, dinosaurer, piggete, pansrete, slimete, stripete vesener med horn og huggtenner. Så veldig skumle er disse monstrene ikke. De er egentlig ganske lekre til tross for uoppdragen oppførsel. Og den regnbuefargete kakebonanzaen kan få det til å rykke i godtelysten til noen og enhver. [...]

Denne anmelderen er altså ikke helt overbevist om kvaliteten på Moursunds prosjekt. Men rett skal være rett, - Anmelderens avkom kan ikke få nok Kake kake!, og fortellingen har blitt fortært med stor appetitt på hjemmebane. Hver dag. Tre ganger daglig. I hele sommer!"

Anmeldt av Mette Moe
Hele artikkelen finnes på barnebokkritikk.no

På Trondheim Folkebiblioteks hjemmesider finnes disse anmeldelsene av barn:

Kake, kake!
Forfatter: JILL MOURSUND

Bokanmeldelsen:
JEG SYNER BOKA VAR RÅBRA FORDI DEN VAR MORSOM. DET VAR MORSOMME TEGNINGER I BOKA. DEN HANDLER OM EN GUTT SOM HETER ELMER, HAN HAR INGEN VENNER, HELT TIL EMMA KOMMER TIL MÅNEN OG DE FLYKTER SAMMEN FRA MONSTRENE. TIL SLUTT FLYTTET ELMER I LEKEHUSET TIL EMMA.

Innsenders navn: TORA 1.KLASSE
Skole: RYE SKOLE

Bokanmeldelsen:
DEN VAR ARTIG OG DRA FORDI DEN VAR MESSE KAKER I BOKEN. EMMA VART SKREMT PÅ BEGJYNNELSEN OG HUN FIKK INVITASJON TIL Å KOMMME PÅ KAKE FEST PÅ MÅNEN.

Innsenders navn: OVE OG MARI
Skole: RYE SKOLE

Bokanmeldelsen:
DEN VAR ARTIG FORDI AT HUN SÅ EN STOR KAKE PÅ ROMMET SITT OG NÅR HUN HOPPET OPP TIL MÅNE. JEG SÅ MANGE FIGURER. BOKA HANDLET OM EN KAKE FEST PÅ MÅNEN. OG GJESTENE VART SUR FORDI DE FIK SÅ LITE KAKE. ET AV MONSTRENE VART SÅ SUR AT HAN STAKK HODET GJENNOM VINDUE. OG ALLE MONSTRENEN ROPTE:KAKE, KAKE, KAKE. DE SKREMTE ALLE MONSTRENE MED ET TROLL SOM SKREK ET STORT BRØL! NÅR HUN KOM HJEM VÅKNET HUN OG MAMMAEN SATT I SENGEN TIL EMMA. ELMER HADDE EN ROBOT. ROBOTEN TIL ELMER VAR MORSOM. EN AV MONSTRENE TOKK AV KRONEN TIL ELMER. EN ANNEN AV MONSTRENE SKREMTE EMMA. BOKEN VAR SPENNENDE FORDI AT HUN SKULLE TIL MÅNEN.

Innsenders navn: YLVA
Skole:RYE SKOLE