Gull i Visuelt

1.juni 2013:
Gull i Visuelt, da gitt! Og så i den litt rare, helt nye kategorien "Så aldri dagens lys".


Alle fem innsendte illustrasjonene finner du her. Juryens skriftlige kommentar: "Vakre teksturer og engasjerende stemninger, i kombinasjon med et spennende og gjeldende tema, gjør at disse illustrasjonene blir en sterk opplevelse å bevege seg gjennom." 

Illustrasjonene med juryens muntlige kommentarer kan du se og høre her.

"Så aldri dagens lys" heter altså kategorien, og det er riktig, disse illustrasjonene blir ikke brukt. Det er flere årsaker til det, den ene er at jeg i løpet av prosessen jobbet meg over i et annet uttrykk, samtidig som jeg endret mye i historien. Flere ganger forkastet jeg også hele prosjektet. Da jeg siden tok det fram igjen, endret jeg formatet, slik at jeg ikke kunne bruke noe av det jeg allerede hadde gjort. Disse illustrasjonene ble dermed skjøvet inn i en glemmemappe på mac´en og der kunne de blitt. Om det ikke var for denne nye kategorien i Visuelt. Så da fikk de luftet seg der, jeg tror man får si at de er et tidlig, og forkastet stadium i utviklingen av Feber og det jeg forkastet dem til fordel for, er bl.a dette:

Feber håper jeg å få ferdig om ikke altfor lang tid. Jeg har vært i tvil om dette ville bli ferdig noen gang, men nå tror jeg at jeg kommer meg gjennom. Det har vært et ekstremt trøblete prosjekt å komme seg gjennom – jeg ønsket meg en enkel poetisk historie om en gutt som var syk. Slik ble det ikke. Det er mye som ikke har blitt – og kanskje ennå ikke blir, for alt jeg vet. Snubletrådene har ligget tett, men jeg håper likevel nå å blir ferdig og få dette ut av verden – og forhåpentligvis kan jeg da hoppe videre til noe som utvikler seg i en bedre retning.